Ahad, 31 Ogos 2008

ERTI KEMERDEKAAN


Alhamdulillah bersyukur kepada Allah di atas segala nikmat dan rahmat Allah, maka pada hari yang mulia ini kita dapat menyambut kemerdekaan yang ke51. Merdeka bukanlah hanya bereti kita bebas dari penjajahan daripada kuasa barat seperti kita ditakluki oleh Barat sekian lama dahulu tetapi merdeka itu juga bermaksud kita bebasa daripada segala jenis penjajahan fizikal, mental dan sebagainya. Apalah erti kemerdekaan jika kita masih lagi terikat dengan undang2 cipta manusia yang tidak beriman kepada Allah. Undang-undang ciptaan Allah diketepikan tanpa ada usaha untuk dipatuhi dan dilaksanakan di Negara kita.

Sedarailah wahai saudaraKu, Merdeka yang sebenar adalah merdeka daripada penyembahan dan pengabdian diri kepada manusia kepada pengabdian diri kepada Allah yang maha Kuasa, pemilik segala isi dunia. Jika kita masih lagi berpegang kepada Undang-Undang dunia ciptaan Manusia, ini bererti bahawa pengabdian kita kepada Allah adalah diperingkat yang terbawah. Kita masih lagi belum menikmati kemerdekaan yang sepenuhnya di sisi Agama. Apalah nilai bagi sesorang manusia yang tidak meletakkan hukum Allah ditempat yang sepatutnya.

Saya menyeru kepada semua pembaca, insafilah dan perbaikilah diri kita agar kemurkaan Allah tidak tertimpa terhadap kita. Moga kita akan mendapat petunjuk dan rammat dari Ilahi.

0 komentar: