Jumaat, 6 Mac 2009

Pelajar Oh Pelajar

Semasa pulang daripada kuliah Penghantar Qiraat dan Hafazan, saya ada terbaca satu artikal berkenaan masalah disiplin di kalangan pelajar sekolah. Masalah disiplin pelajar ini kelihatan semakin hari semakin berleluasa sehingga tidak nampak ada jalan yang boleh mengatasi masalah ini. Pekara ini bukan sahaja membimbangkan ibu bapa, malah guru dan masyarakat juga berasa bimbang dengan peramasalah ini. Berikut merupakan beberapa jenis kesalahan yang dilakukan oleh pelajar :

1. Media mendedahkan tindakan berani sekumpulan pelajar Sekolah Menengah di Mukah yang merakam dan memasukkan aksi buli yang mereka lakuan ke atas seorang pelajar lain ke dalam YouTube.

2. Pada 1 Mac lalu, seorang pelajar tingkatan empat cedera akibat kepalanya dihentak ke tiang oleh pelajar senior di sebuah sekolah menengah di Merchang.

3. Pada 4 Mac lalu, muncul pula kejadian terbaru membabitkan seorang pelajar lelaki berusia 15 tahun dibelasah oleh sekumpulan 10 pelajar berhampiran sebuah sekolah di Mentakab. Kejadian pukul 'ala gengster' kira-kira pukul 1.30 petang itu mengakibatkan pelajar tingkatan tiga berkenaan 'lembik' sehingga terpaksa dipapah pulang ke rumah oleh rakannya.

4. Kes di Kelantan yang mana kejadian yang melibatkan pelajar sekolah seperti yang dilaporkan oleh kosmo iaitu : Menyamun masa ponteng - Tujuh pelajar sekolah ditahan menceroboh rumah doktor


Sebenarnya bukan ini sahaja kesalahan yang dilakukan oleh para pelajar. Malah banyak lagi yang penulis tidak senaraikan kerana kes-kes yang lain sudah lama dibicangkan. Kesemua kes-kes yang dipaparkan di atas dilaporkan sebagai kes serius sehingga kes ini melibatkan pihak polis. Ini menunjukkan bahawa kejadian ini semakin hari semakin serius. Sebagai bakal guru, penulis berasa amat bimbang dengan permasalah ini. Bilakah permasalahan ini akan dapat diselesaikan?? Adakah generasi muda kini sudah parak moral mereka?? Bagaimanakah Nasib Negara kita kelak akibat wujudnya generasi muda yang sering melakukan jenayah??


Saya teringat satu pepatah yang mengatakan “kalau nak lihat apa akan terjadi pada Negara kita kelak, lihatlah remajanya yang sedang membesar diwaktu ini”. Justeru, dengan wujudnya pelbagai masalah serius yang melibatkan remaja (pelajar) kini, apakah nasib yang bakal menimpa Negara kita kelak???? … Saya tinggalkan persoalan dan pepatah ini untuk difikirkan oleh pembaca… wasalam

0 komentar: